Test Mjukvara
Multitimbral Analog Synthesizer
”Pappa, jag vill ha en italienare”, men det går lika bra med en fransk mjukvara
Målet med Arturia Synthx V var att kunna återskapa denna syntklassiker som i mjukvaruform med alla dess oefterhärmliga egenskaper, såsom multitimbraliteten och tvålagersarkitekturen, men framför allt soundet! Soundet var ju det som lockat så många av våra främsta keyboardister. Jean-Michel Jarre använde den för sitt lazer-harpljud på sitt album Rendez-Vous, Geoff Downes använde den på Asias album Astra, och både Stevie Wonder och Martin Gore (Depeche Mode) har smekt dess tangenter under mer än ett enstaka tillfälle. Och ska vi name-droppa lite mer bör vi förstås nämna både Nick Rhodes (Duran Duran), Keith Emerson och de båda italienska filmmusikkompositörerna Fabio Frizzi and Ivan Iusco bland alla de många entusiastiska Syntex-användarna.

Det vore förstås väldigt olikt utvecklarna på franska mjuk- och hårdvaruföretaget Arturia om man inte också passade på att stoppa in några fler funktioner i sin mjukvara, funktioner som kanske de tidigare nämnda musikanterna hade varit överlyckliga om de funnits hos originalhårdvaran. Vi talar då om drag-och-släpp-funktionerna för modulationen, alla de nya effekterna, och en rad expressiva keyboard-kontroller. Men det är väl fortfarande det oefterhärmliga soundet som lockar allra mest? Eller … jo, det är ju faktiskt det som är poängen. Det är ju alltid främst soundet Arturia vill härma med sin mjukvara.
Kort historia
Men det började förstås inte där…
Sequential Circuits Prophet 5 hade precis slagit världen med häpnad – tillsammans med några andra nästan lika imponerande polysyntar – och den italienska uppfinnaren Mario Maggi ville definitivt vara med på tåget.
Han hade en vision för hur han ville att en polyfonisk synt skulle se ut och låta, och han var beredd att lägga ner mycken tid på att förverkliga sin dröm. Det tog honom 12 år av idog forskning och otaliga sömlösa nätter, men till sist hade han återskapat sin dröm – Elka Synthex var född.
Året var 1981, men redan i början av 70-talet hade Maggi börjat utveckla olika gitarrpedaler. Det blev också så en egen monosynt, som senare fick namnet Synt-o-rama, en synt med vissa ljudliga egenskaper som påminde om Minimoogen. Bland andra projekt som dök upp hittar vi bland annat en modulär gitarrsynt och skapelsen MCS70 som var en av de första syntarna bestyckad med minnesmoduler vilket gjorde att man kunde spara sina ljudinställningar. Men det var ju Synthex som var hans dröm – en analog, polyfonisk synt med ordentliga minnesfunktioner.
Maggi fick hjälp av den italienska orgeltillverkaren Elka-Orla med att lansera och serietillverka Synthex. Den hade 8-rösters polyfoni och en 4-spårs integrerad sequencer, och framför allt en prislapp som inte var totalt avskräckande ens för den som inte tillhörde den allra översta musikereliten.

Succén var given. Eller … egentligen tog det några år innan de stora syntälskarna, som Jean-Michel Jarre, grabbarna i Depeche Mode, och några till fick upp ögonen för Elka Syntex. Det gick faktiskt rätt trögt i början för Synthex och det sägs att endast ett tusental syntar tillverkades innan hela projektet lades ner. Först på slutet försågs Syntex med MIDI, och de allra sista exemplaren lär ha sålts till reapris via den engelska branschtidningen Electronics and Musicmaker. Jarre uppges dock ha tre fullt fungerande exemplar i sin ägo, och använder dem både live och i studion. Men nu var det mjukvaran det skulle handla om…
Analog elegans – med en tydlig modern twist
Arturia har gjort det förr. Deras erfarenhet och framgångar med att skapa mjukvaruversioner av klassiska analoga syntar sträcker sig åtskilliga årtionden tillbaks i tiden. Vi har väl alla glatt oss åt mängder av mjukvarusyntar i form av Arturiautvecklade emuleringar av både Roland-, Moog- och Oberheim-syntar. Och vi hittar förstås otaliga sådana även i nya V Collection 11 Pro, tillsammans med inte mindre än sju helt nya skapelser, däribland förstås även Syntx V. Bland de andra nyheterna återfinns Jup-8000 V, Pure LoFi, Synthx V, MiniBrute V, den nya SEM V och nästa generations olika ”Augmented Instruments”.
Tack vare allt deras DSP-kunnande har utvecklarna med Syntx V lyckats återskapa något som låter mycket likt originalet – i alla fall som vi minns det från otaliga succéplattor från ”den gamla goda synt-tiden”.
Här hittar vi massor av ljud som verkligen återskapar allt det goda från den tiden, men Arturia låter sig förstås inte nöja med det. Utöver att ha återskapat originalets filter-sound med de feta, fina, spaciösa klangerna från den gamla italienska klassikern har man lagt till en rad ytterst användbara funktioner.
Den kraftfulla Multi-Arp-funktionen kompletteras med en drag-och-släpp-modulation, plats för fyra olika effektenheter och dessutom mycket expressiva keyboard-kontroller. Här blir det många pluspoäng!
Stora, vidsträckta ljudlandskap
Bland de 240 olika preseten hittar vi både klassiska analoga sound som tydligt inspirerats av originalets fabriksinställningar och betydligt mer moderna skapelser. Och bland de som bidragit med ljudskapelser hittar vi massor av både kända och mindre kända producenter och ljudkreatörer.

I likhet med några andra välljudande syntar från den här eran, som till exempel Roland Super JX/MKS-70, hade Synthex två digitalt styrda oscillatorer per röst medan filter och annat ansvarigt för ljudbilden var analogt. I likhet med nyss nämnda Rolandsynt kunde Elka Synthex spela två olika ljuduppsättningar samtidigt, vilket naturligtvis öppnade för riktigt feta och omslutande ljudskapelser. Den här funktionen finns även hos Arturia Synthx V, i förfinad version.

Man kan redigera ljud A och B separat, och lägga till någon av de utmärkta arpeggiovarianterna till ett av dem (eller båda), och panna dem hårt för en bred stereobild, och så vidare. Och om man vill skruva till det ytterligare finns stora redigeringsmöjligheter om man trycker på Advanced-knappen. Här hittar vi de fyra effektblocken, där du själv kan bestämma vilka av de 17 olika effekterna som ska ingå. Du har dels utomordentliga reverb- och delay-effekter, men här finns även kompressorer, distar, och olika modulationseffekter såsom chorus, flanger och liknande, att ta till om man känner för det. Själv blev jag barnsligt förtjust i Chorus JUN-6, och vi delar inte ut några priser till den som kan gissa var Arturia har hittat den effekten.
Mera på pluskontot
Sen har vi då den alldeles förträffliga arpeggiodelen Multi-Arp. Den ersätter originalets 4-spårs sequencer med ett oerhört lättbegripligt grafiskt gränssnitt där man kan trixa och fixa med ljuden – dels vilka toner som ska spelas, men även i vilken takt och i vilken ordning. Genom att kombinera de fyra olika arpeggiodelarna kan man skapa oerhört mångsidiga ljudlandskap som studsar omkring i allehanda olika polyrytmiska taktarter, och allt detta kan dessutom ske som bakgrund till ett redan färdigt analogliknande ljud som du väljer och redigerar helt efter eget tycke och smak. Wow! Det här blev jag verkligen förtjust i. Instant Kharma-musik (inte kammarmusik!).

När det gäller att skapa ljud från grunden har du förstås massor av möjligheter med de dubbla oscillatorerna. Utöver de fyra grundvågformerna har du dessutom möjlighet för både korsvis pulsviddsmodulation mellan de båda oscillatorerna, ringmodulation för att skapa fler märkliga klanger och hard-sync, där oscillator 1 synkas med oscillator 2, plus alla kombinationer av allt detta.
Drag-och-släpp-modulation
Och om detta inte är nog erbjuder Arturia Syntx V massor av smidiga modulationsmöjligheter. Du kan använda fyra olika metoder samtidigt, ADSR, Function, Random och Sequencer. Tack vare det tydliga grafiska gränssnittet kan du enkelt välja både metod, källa och mål för modulationen. Är du det minsta tveksam till hur det här går till, finns faktiskt en alldeles utmärkt Tutorial-funktion inbyggd i Synthx V, där allt förklaras på ett begripligt sätt för oss lite mer trögtänkta. Det tackar vi förstås extra för.

Alla dessa funktioner hittar du under Advanced-luckan, som öppnas när klickar på texten Advanced uppe i högra hörnet av gränssnittet. Väljer du istället att klicka på Arturias logga med ett A, i tomrummet mellan Layer Controls och Master-kontrollerna, öppnas ytterligare en lucka. Denna lucka är betydligt mindre till formatet och även mindre när det gäller funktioner, jämfört med Advanced-luckan. Här hittar vi några funktioner som främst har att göra med hur gammalt och slitet den analoga förlagan till den här virtuella synten ska upplevas vara. Man kan låta åldrandet påverka hur stabil synten är i pitch, och även hur andra funktioner påverkats av åldern. Plats för experiment.

Multimode filter
Elka Synthex hade bra och mycket välljudande filter, nämligen Curtis CEM3320. Bland annat var synten känd för att vara en av de första syntarna där man inkluderade ett hi-pass-filter, och självklart har Arturia återskapat även den funktionen. Men sin vana trogen har man dessutom adderat en ny low-pass-mode som bara väntade på att förlösas.
Andra nymodigheter som implementerats i mjukvaran är att den är kompatibel med keyboard som har stöd för både polyfonisk after-touch, NKS och MPE.
Sammanfattning
Det tog visserligen en tid, men idag har Elka Synthex verkligen uppnått en viss kultstatus bland syntentusiaster. Som kuriosa kan nämnas att jag såg en fungerande maskin till salu på nätet så sent som i förrgår, där säljaren ville ha 92.000 kronor för den. Med det i beaktande känns ju prislappen på 149 euro väldigt överkomlig. Passar man dessutom på och slår till inom en snar framtid hamnar priset på 99 euro, så det kan ju vara värt att tänka på.
Med Syntx V har Arturia återskapat mycket av det som alla älskade hos Elka Syntex – den dubbla uppsättningen oscillatorer, de välljudande filtren, möjligheten att spela två olika ljuduppsättningar samtidigt, med mera – plus att man har adderat en rad mer moderna funktioner, som den förträffliga Multi-Arp-funktionen, de nya modulationsmöjligheterna, de många och välljudande effekterna…
Ja, egentligen kan vi nog runda av där. Det är liksom ingen idé att fortsätta med att gödsla med superlativen. Det är bättre att ni lyssnar och testar själva – bilda er egen uppfattning. Det finns massor av utmärkta ljudexempel på utvecklarnas hemsida. Själv är jag enbart extremt nöjd! Och just nu är det alldeles för varmt för att fortsätta med skrivandet. Det är över 30 grader Celsius här i Göteborg, och jag orkar inte ens göra musik… Det är bara svalka som gäller. Lycka till!
SYSTEMKRAV
Windows: Win 10 eller senare (64bit); 4 GB RAM; 4-kärnig CPU; 3.4 GHz (4.0 GHz Turbo-boost); 3 GB ledigt hårddiskutrymme; OpenGL 2.0-kompatibel GPU
Apple: macOS 11 eller senare; 4 GB RAM; 4-kärnig CPU; 3.4 GHz (4.0 GHz Turbo-boost) eller M1 CPU; 3 GB ledigt hårddiskutrymme; OpenGL 2.0-kompatibel GPU
FORMAT Fristående, VST, AAX, Audio Unit (NKS-stöd)
UTVECKLARE Arturia, www.arturia.com
INFO www.arturia.com/products/software-instruments/synthx-v/overview
PRIS Just nu: 99 Euro, normalpris: 149 Euro (Ingår även i V Collection 11)
